top of page
  • תמונת הסופר/תרונה קוטין

מהי קפיצת גדילה ?

עודכן: 19 בספט׳ 2018


קפיצת גדילה היא תקופה שבה, לאחר שההנקה כבר היתה מבוססת ותקינה, התינוק לפתע מבקש לינוק בתדירות גבוהה יותר מהרגיל. זאת במטרה לאותת לגוף האם לייצר יותר חלב - בהתאם לצרכיו הגדלים עם הזמן.


קפיצת גדילה אופיינית נמשכת בין יום ליומיים אך משתנה בין תינוק לתינוק.

יש תינוקות שקפיצת הגדילה שלהם תבוא לידי ביטוי רק בלילה, בעוד אחרים ירצו להיות צמודים לשד כל היום ויהיו חסרי שקט כשלא יקבלו את מבוקשם.


קפיצת גדילה
קפיצת גדילה



הקפיצות הסטנדרטיות מתרחשות בדר"כ בגילאי 3 שבועות, 6 שבועות, 3 חודשים ו-6 חודשים. אך גם כאן ייתכנו הבדלים בין התינוקות (יש לציין שישנן אמהות שלא יבחינו כלל בקפיצות הגדילה, והדבר בסדר גמור).

בתקופה זו האמא עשוייה לחשוב שפתאום אין לה מספיק חלב ושהתינוק נשאר רעב כי הוא רוצה לינוק כל הזמן. כמו כן, השדיים עשויים להרגיש מרוקנים כי התינוק יונק בלי סוף. האם המודאגת עשויה להתפתות לתת לתינוק השלמה של חלב אם/פורמולה בבקבוק, אך זהו בדיוק הדבר שיפגע בהמשך ההנקה!


ולמה מתן השלמה חיצונית עשויה לפגוע בהנקה?

הסיבה היא, שעל ידי הנקה מרובה התינוק מסמן לגוף לייצר יותר חלב, מסמן שהוא זקוק לכמות גדולה יותר, ומתן בקבוק יעצור את המסר שהתינוק מנסה להעביר, יפגע בתהליך ועלול להביא למחסור בחלב. השדיים מייצרים חלב בהתאם לדרישת התינוק, על כן, אם לא נפריע לתינוק לינוק הרבה (כרצונו), סביר להניח שתוך יום יומיים השדיים יבינו את המסר ויגדילו את כמות ייצור החלב.

מה שיש לעשות בתקופות אינטנסיביות אלו זה פשוט לאפשר לתינוק גישה חופשית ובלתי מוגבלת לשד.

דאגי לעזרה בבית ופני את עצמך להנקה לעיתים קרובות. זה הדבר שיביא לסיום קפיצת הגדילה ולהגדלת כמויות החלב בזמן הקצר ביותר.

** במהלך תקופה זו הקפידי לעקוב אחר מתן שתן (מינימום 6 חיתולים עם שתן בהיר ביממה) וצואה (עד גיל 4-6 שבועות נצפה אצל תינוק יונק ל-3 חיתולים עם צואה בצבע צהוב חרדלי. לאחר תקופה זו קקי יומי אינו מהווה מדד להנקה תקינה). כמו כן, אם הינך מודאגת שקלי את התינוק. אם לאחר שלושה ימים התינוק ממשיך להיות כל הזמן על השד או לא רגוע, או אם מספר היציאות לא תקין, פני לייעוץ ואבחון מקצועי של יועצת הנקה או מדריכת הנקה.


בהצלחה, רונה

 

יש לכן בת משפחה או חברה בהריון או שילדה לאחרונה ?

שתפו את הפוסט גם איתה כדי שתוכל להתכונן טוב יותר לקראת הלידה שלה ולימים שאחרי (ניתן לשתף באמצעות הקישורים בתחתית הפוסט)


וכמובן, אתן מוזמנות להרשם בתיבה בתחתית הבלוג על מנת לקבל עדכונים על פוסטים חדשים.

אני מבטיחה שלא אעביר את המייל שלך לשום גורם חיצוני. השימוש היחידי שאעשה במייל יהיה למשלוח פוסטים מהבלוג שלי.

1,680 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page